به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «هوش تجاری» یکی از
بهروزترین و در عینحال پرکاربردترین مفاهیم کسبوکار در جهان معاصر است.
«هوش تجاری» به یک مدیر کمک میکند تا بفهمد چه عواملی در موفقیت یا شکست
پروژهها موثر است. همین باعث میشود که بتواند بفهمد چه عواملی سود بیشتری
برای کسبوکارش به وجود میآورد و چه عواملی سود کمتری به همراه دارند.
«BI» طیف گستردهای از ابزار، اپلیکیشن و متدولوژی را شامل میشود که به
یک سازمان کمک میکند بتواند اطلاعات را از سیستم داخلی و منابع خارجی شرکت
جمعآوری کند و آنها را برای تحلیل آماده کند. از مجموع این اطلاعات در
نهایت یک گزارش تهیه میشود که به مدیر و تصمیمگیرنده نهایی سازمان برای
اخذ بهترین تصمیم، تحویل داده میشود.
کتاب «هوش تجاری و دادهکاوی» نوشته آنیل کی. ماهشواری با ترجمه محمد
احمدی بهتازگی از سوی انتشارات مهرگان دانش به بازار نشر عرضه شد. کلیت
هوش تجاری و دادهکاوی، مفاهیم و کاربردهای هوش تجاری، انبارسازی داده،
دادهکاوی، درختهای تصمیم، رگرسیون، شبکههای عصبی مصنوعی، تحلیل خوشه،
کاوش قوانین انجمنی، متنکاوی، وبکاری، کلاندادهها و مقدمهای بر
مدلسازی داده، مهمترین سرفصلهای کتاب حاضر است.
ماهشواری؛ نویسنده کتاب، درباره انگیزه خود از تالیف این کتاب، نوشته است:
«کتابهای خوب فراوانی درباره هوش تجاری و دادهکاوی در بازار کتاب وجود
دارند. پس یک نویسنده چرا باید کتاب دیگری درباره این موضوع بنویسد؟ چند
سالی است که مشغول تدریس دروس هوش تجاری و دادهکاوی هستم. بهتازگی این
درسها را برای کلاسی متشکل از ترکیبی از دانشجویان MBA و علوم کامپیوتر
تدریس کردهام. کتابهای موجود ظاهرا فنیتر، طولانیتر و پیچیدهتر از آن
هستند که دانشجویان بتوانند از آنها استفاده کنند. کتاب حاضر درصدد است تا
نیاز کتابی سهلالوصول درباره مبحث هوش تجاری و دادهکاوی را برطرف کند.
هدفم نوشتن کتابی محاورهای بوده است که احساس سادگی را به خواننده انتقال
دهد و آگاهیبخش باشد. این کتاب، کتاب سادهای است که کلیه نکات مهم را با
مثالهای استوار پوشش میدهد و خواننده را به کسب دانش از این حوزه ترغیب
میکند.»
نخستین چاپ کتاب «هوش تجاری و دادهکاوی» در ۱۷۴صفحه با شمارگان ۵۰۰نسخه به
بهای ۳۴هزارتومان از سوی انتشارات مهرگان دانش راهی بازار نشر شده است.